4. tammikuuta 2012

doggiiii

Käytiin tänään mamin kanssa vähän kattoo koiria. Käytiin äitin tutun luona jolla oli tällä hetkellä 18 kääpiöpinseriä!! Kun mentiin sinne nii vastassa oli 7 ihanaa pikku koiraa jotka oli ihan innoissaan, hyppi ja heilutti häntää. Siinä vaiheessa mä tein viimesen päätökseni, TOLLANEN ON MULLA TÄNÄ VUONNA! En siis tiedä vielä tarkkaa millon otan sen, viimestään sit kun muutan eli ens kesänä. Oon niin innoissani tosta et oon jo käyny varmaan 10 koiratarvitenettikaupassa ja kattellu kaikkia ihania bling bling pantoja ja laukkuja ja koiran petejä.. Oon niiiiin rakastunu. Mulla on haaveena ottaa kaks tollasta söpöö. Oon miettiny jo nimiäkin: Honey, Money, Bonny.. Äiti ei oikeen suostunu iihen et ottaisin koiran tänne kun mun pikku veli on allerginen ja se varmaan tappais sen.. ku ois nii mustasukkane.. Mut kun se nyt näki miten ihania ne on se ehkä lämee mun ajatukselle! JEE! 

 


<3 ronja

13 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

kuulemma aika räksyttäjiä kun kasvavat...mutta varmasti suloisia.

Anonyymi kirjoitti...

Pinseri ei välttämättä oo mikään maailman helpoin rotu ja on ajattelematonta valita koira vain sen perusteella että se on ihqu tai söpö. Koiran pitää toki miellyttää silmääkin, mutta loppujenlopuksi tärkeintä on käyttöominaisuudet(haluatko esim aktiivisen harrastuskoiran, seuralöhöilykoiran vaiko vahtikoiran) sekä luonne.

Pinseri on temperamenttinen ja se vaatii paljon aktiviteettejä, sekä koulutusta. Pinseri ei ole miellyttämisenhaluinen, vaan jopa hankala kouluttaa. Sille myös pitää tehdä aika pian selväksi kuka on pomo. Pinseri on myös älykäs koira - joten kun sinä teet virheitä koulutuksessa, niin nopeasti saat ongelmakoiran.


Rotuvalintaa kannattaa miettiä huolella, eikä valita ensimmäistä söpöintä koiraa. Suosittelisin sinulle ensikoiraksi jotain helpompaa rotua kuten esimerkiksi pomerian, shetlanninlammaskoira, bostoninterrieri tai villakoira.

Älä haukkaa liian palaa kerralla varsinkaan ensimmäisen koiran kanssa ja myös pieni koira/kotikoira pitää kouluttaa hyvin.

ronja kirjoitti...

anonyymi: on joo sulosia! Kuullemma sen räksytyksen saa kitkettyä pois! :)
anonyymi: Olen ihan täysin tietoinen tuosta mitä sanot ja kaikki tuossa on ihan täysin totta. uskon että olisimpa laittanut minkä rodun tahansa olisin saanut juuri tollasen kommentin siihen.
Olen miettinyt pomerania mutta sen karvat "kauhistuttaa", eli se sulkee sen jo pois. Ymmärrän myös tuon ettei saa haukata liian suurta palaa, mutta mielestäni olen tähän aivan valmis! Kirjoitin tähän postaukseen vain vähän, sillä olen opiskellut rodusta aika paljon! Ja kasvattaja kyllä kertoo minulle varmasti jos ongelmatilanne sattuu kohdalleni.
Niin ja tiedän pinserin tempperamenttisuudesta. Mielestäni on hyvä että te ihmiset "varoitatte" mutta musta on kyllä vähän inhoittavaakin että usein ensimmäistä koiraa hankittaessa aina joku tulee sanomaan kuinka rankkaa ja täytyy kouluttaa ja sitä sun tätä. Kiitos kommentista ja uskon pystyväni kouluttamaan koiran. Jos ei tunne ei voi tuomita! :)

kqti kirjoitti...

Tsemppiä, sun luonteella saat aivan varmasti sen ruotuu, minä tunnen ja voin sanoa, eiksjea! :)

Anonyymi kirjoitti...

Meillä on kleini 8) jos muistat , eli sillä on ihan samanlaiset karvat ku pomeranianilla ja ei niitä tarvii pahemmin hoitaa sillei. ( siis turkkia ) harjaa sen turkkia varsinki ku on karvanlähtö aaika nii turkki pysyy siistinä eikä takkusena hyvässä kunnossa tajusitko ? vähän sekava:D (: ja ne ainaki on miellyttämishalusia:D
-Minttu

ronja kirjoitti...

kati: Kiitos kati! Mäki uskon et pystyn siihe :D
Minttu: Jep, mut mä vaan sillä että sit ois koko kämppä karvoissa, kun tuo imurointi ei oo ihan mun juttu :D

Anonyymi kirjoitti...

"Ja kasvattaja kyllä kertoo minulle varmasti jos ongelmatilanne sattuu kohdalleni."

Mitä se kasvattaja kertoo? Tahallaanko se järjestää sinulle ns. ongelmapennun? Kasvattaja kannattaa valita huolella, oli kyseessä mikä rotu tahansa ja kannattaa itsekin vähän vilkaista vanhempien tuloksia ja sukutauluja ihan sisäsiitosprosentin varalta myös. Paras kasvattaja ei aina välttämättä ole tuttu, eikä lähin kasvattaja. Pennun ostossa maltti on valtta ja suosittelen valitsemaan kunnollisen pentueen ja perehtymään kunnolla molempiin vanhempiin. Pennun emä kuitenkin opettaa pennulle tapoja ensimmäiset 8vk ja jos emä on jollain tavalla ei-niin-hyvä-yksilö, niin sen luonteenpiirteitä voi helposti tulla myös Sinun pennullesi.

Hanki aina rekisteröity koira, mikäli hankit rotukoiran. Suosittelen silti valitsemaan helpomman rodun, koska kyseessä on ensimmäinen koirasi, teet sen kanssa varmasti virheitä ainakin jollain tasolla.

ronja kirjoitti...

anonyymi: herran jumala! voisitko kertoa vähän mitä itse tiedät koirista! Miten ees kehtaat tulla selittämään tänne tuollaista, on mun asia mistä, keltä ja millaisen pennun hankin! Mene kiitos haukkumaan toisia ensikoiran ottajia. Musta toi on turhaa että "ota ensimmäiseksi koiraksesi jokin muu rotu.." Mitä jos aijon ottaa elämäni aikana vain yhden koiran? Ja en usko että kukaan on täydellinen koiran kouluttaja. Maltti on valttia.. Tiedän, mä oon perehtynyt asiaan.. Mikä teitä ihmisiä vaivaa kun täytyy tulla toisten asioita noin puimaan, puuttuka sinultakin herra/rouva anonyymui oma elämä? Mulla ei edes kävisi mielessä tollainen kun omassa elämässäkin on tarpeeksi! :)

ronja kirjoitti...

Ja tuossa aijemmassa, se kasvattaja varmasti kertoo mikäli (HUOM. MIKÄLI!!!) ongelma tilanne sattuu kohdalleni. Eli jos en tiedä miten toimia jossain tilanteessa kasvattaja varmasti antaa neuvoja.. Ja olet kyllä väärää puuta haukkumassa kun kirjoitat kannattaa ottaa selvää yms yms.. mistä tiedät etten ole ottanut selvää??!!

Anonyymi kirjoitti...

Mielestäni en haukkunut sinua millään tavoin, kunhan valistin mitä tulevaisuutesi voi olla väärän rodun ja yksilön kohdalla. Minua se ei paljon liikuta jos otat 50 ss% huonon hermorakenteisen omaavan koiran, mutta et selvästikään tiedä paljoakaan koirista, mikäli kyseenalaistit viimeksi kirjoittamaani faktaa.

Ja korostan edelleen rotuvalinnan päättämistä muun kuin ulkonäön perusteella ja ensiksi miettiä vähän muita asioita kuin nimeä ja tarvikkeitä. Millä tyylillä aiot sitä kouluttaa, kuka sitä vahtii kun itse olet koulussa, jos asut omillasi niin tuleeko sille eroahdistusta ja miten aiot sen kitkeä pois. 8vk pentu myös pissii usein lattialle, ellei sitä vie heti ulos ruokailun jne jälkeen. Luultavasti kun muutat kerrostaloon/rivitaloon niin ota huomioon myös mahdollisten tuhojen määrä, äänien määrä ja se, millä tavalla aloitat koulutuksen. Herkkähaukkuisuuttakin saa helposti yllytettyä, ellei ota tiukkaa linjaa alusta asti. Suosittelen hankkimaan jonkun mielestäsi hyvät metodit omaavan koirakouluttajan (huom. ei kuntouttajan kuten Cesar Millan) kirjan ja opiskelevan siitä. :)

ronja kirjoitti...

Kiitos vaivannäöstäni, mutta luulen etten oo ainut joka aikoo ottaa koiraa, kääpiöpinseriä. Ja mua on kyllä tarpeeks valistettu. Luulen että siihen koiran hankintaan liittyy myös tietty innostu asiasta! Älä pliis kommentoi enään :)

Anonyymi kirjoitti...

Hanki vaikka apinapinseri tai sarplaninac, mutta toivon ettet osu minun reitilleni lenkkeillessä. Vaikutat aika epäkypsältä koiranomistajaksi.

ronja kirjoitti...

Tosi lapsellista sulta tollasen sanominen! Ja uhkailu: "toivon ettet osu reitilleni.." Haluaisitko kertoa kuka olet ja kuinka perillä itse olet koiran koulutuksesta ja muutenkin tietämyksestäsi? Olen sanonut suoraan että opikellut olen koirista, mutta mikään ekspertti en ole. Eikä kukaan ole! En ymmärrä sun asennettä tähän asiaan.